Thursday, October 16, 2008

HARIRAYA HERE IN BRUNEI AND SINGAPORE


I received 10 Hariraya open house plus one wedding invitation. I only miss one. This is one of them. The house belong to my friend, Ghani Pg Metussin at Madang. Inside and outside it just like a garden. So cool and peaceful.


Going inside we were served with variety of food as well. Kek, biskut, mee, satay and many more. At one corner Ghani showed me a real batang buruk ( not a biskut) but already design nicely as part of the decor. I took it from Serasa beach, he said


This house at Jalan Sungai Hancing just beside the Indonesian Emberssy belongs to Pg Dr Haji Amir, the owner of the Sekolah Nusa Laila Puteri. The house was so huge with big big sattees. You could see the brand.


I enjoyed the food served by another family friend, Nurrashid Haji Musa at Kampung Sungai Buluh; the combination of Brunei and Singapore menus. And the home decor, I marked it plus plus. See the khat at the back. I like it very much.

When we passed the front gate my brother in law from Kota Kinabalu whispered to me how many people stay in the house. I said only 3 plus the servants and helpers. He could not beleive cos in the garage there're more that 10 cars of the variety of make. I said this is a typical Bruneian; having a lot of cars. I considers he's just ordinary middle class government pensioner. The house belongs to my former workmate, Haji Said. in Kampung Sungai Buluh.


SECOND WEEK OF HARI RAYA
So long Syawal is still around, people keep on celebrating Hariraya. That’s the happening in Brunei. Friends and relatives organize open house. So are government departments. What do you see during open house invitations ? Food.. food… and food….A lot of food. An open house also means giving a chance to see the interior decorations of the hosts. To those who want to build a house or renovate your home there’re a lot of options or samples taken from what you see.

In my weekly Katak Atas Tempurung I wrote about a different prospective of Hariraya by Muslims in Singapore; the city state. How they celebrated, where they stay and what options they have to overcome the rising cost of living in a big city.

“Saya hendak memperkatakan tentang hariraya di kota kosmopolitan melalui pegalaman dan pembacaan. Geylang pastinya dari Ramdhan lagi sudah meriah. Kain baju, peralatan rumah, rampah ratus, kueh-kueh boleh di dapat di sana. Dulu ramai masyarakat Brunei berkunjung ke sana. Malah ada pekedai yang cekap berbahasa Brunei. Saya pernah bersungkai dan bersembahyang di mesjid Sultan yang terkenal di Geylang itu.

Menurut apa yang saya baca dari akhbar ramai keluarga Melayu berkunjung hijrah semasa Hariraya menggunakan lori yang boleh membuat sehingga 17 orang walaupun pada hari biasa muatan itu boleh disaman kerana melebihi dari 12 orang. Ada tolerensi di sana semasa Hariraya. Mereka kurang menggunakan MRT kerana leceh bila bergerak dalam kumpulan besar. Ya nampaknya kunjung mengunjungi masih segar walau pun hidup dalam kota besar. Di Negara ini, tata cara berkunjung masih sama seperti di Singapura ia itu secara beramai-ramai. Bezanya orang mengunjung sahabat handai secara berkonboi. Lima enam buah kereta berjanjar di halaman rumah tamu.

Satu yang membuatkan masyarakat tempatan Brunei seronok ialah dengan tidak adanya dikenakan teket letak kereta. Kalaupun berkunjung ke kampung air, teket letak kereta tidaklah bagitu mengawan. Berlainan di Singapura, masyarakat Melayu tinggal di kawasan flat bersama dengan masyarakat lain. Untuk ke sana kena membayar wang letak kereta sebanyak satu dollar pada tempuh yang ditetapkan. Jika membuat lawatan ke sepuluh tempat, wang letak kereta sudah berjumlah sepuluh ringgit. Sebab itu barangkali mereka lebih senang secara berkumpulan naik lori. Hanya satu tempat letak kereta saja yang hendak dibayar. Jika bayaran tidak dibuat, tunggulah samannya tiga puluh dollar nanti pada setiap teket yang mansuh tempuhnya atau letak kereta yang tidak membeli teket letak kereta.

Di Negara Brunei Darussalam, pihak berwajib telah menguar-uarkan supaya berjimat terutama dalam penggunaan tenaga eletrik. Boleh bercucul tapi jangan berlebihan. Gunakan mentol jenis energy saver. Tetapi jika masuk ke kawasan perumahan, ada penginapan yang berpesta cucul. Pagar, pepilis rumah, depan pintu malah pada rumput dibubuh cucul yang bergemerlapan. Bergayalah mereka dengan cucul beranika jenis dan warna. Cucul ini dipasang bila ada penghuni dalam rumah. Jika tiada atau sudah beristirehat, cucul di tutup. Masyarakat sudah faham tentang isyarat itu.

Di Singapura khabarnya tempat penginapan masyarakat Melayu Islam ini juga boleh dikenali melalui cucul;. Langui ke atas flat, adalah cucul. Yang popular ialah jenis kerlip yang dipanggil cucul lap lip. Cucul ini mempunyai pelbagai warna dan ritma kelipan. Lampu cucul itu dihias pada muka pintu dan bilik. Mereka tidak dibenarkan untuk menggunakan jenis lampu panjut.

Oleh kerana kehendak pergerakan ekonomi, masyarakat di Singpura menghadkan merai’kan hari raya untuk beberapa hari saja. Berlainan di Negara ini. Hariraya di sambut sepanjang Syawal. Semasa bahan ini ditulis, sudah ada beberapa undangan rumah terbuka yang saya terima. Saya rasa berat hati untuk tidak memenuhi undangan-undangan berkenaan.

No comments: