Thursday, January 6, 2011

NI'MAT AIR


Betapa tenang jika rumah terbina atas kawasan yang di kelilingi air. Ini bukan rumah tetapi sebuah resort percutian.


Play ground dalam sebuah kolam untuk kanak-kanak bermain. Pelbagai pancutan air disediakan bagi menimbulkan keseronokan penggunanya.



Air yang tenang menimbulkan kedamaian pada minda. Jika terasa stres pergilah ke kawasan air yang luar. Pandanglah jauh-jauh; seluas mata memandang. Ombak-ombak kecil pasti mendamaikan minda yang kusut.


Satu kenangan yang dirakam di atas jambatan yang menghubungkan dua daratan yang dipisahkan oleh air.

Banjir di sana sini. Jaga diri kita jangan terlanjur cakap. Ada hikmah Yang Maha Kuasa menurunkan air; termasuk air deras yang menjadi banjir. Tanyakan pada mereka yang tinggal di padang pasir. Mereka akan kata walau setitis air mereka akan menerima dengan penuh syukur.
70 peratus dari permukaan bumi ini adalah air. Air adalah cantuman hidrogen dan oksigen pada kadar tertentu. Setitis air terdiri daripada jutaan atom yang berbeza-beza jenisnya. Molekul pada zat air saling berpegangan, tetapi tidak terlalu erat hingga ia menjadi mudah terlerai. Allah menjadikannya sedemikian rupa hingga kita tidak perlu mengunyah air.

Allah ciptakan air ini bukan sekadar untuk penghilang dahaga, membasahkan tubuh atau mencuci pakaian, malah air adalah punca segala hidupan.
Benarlah, baik pokok, manusia mahu pun haiwan, segalanya tidak akan hidup tanpa air. Malah manusia juga adalah hidupan yang berasal dari setitis air, sebelum berubah menjadi seketul darah, daging dan menjadi jasad.

No comments: