Thursday, June 9, 2011

MACAM WOKSYOP


Kereta buatan Korea ini sudah banyak di jalanraya Brunei. Bila sampai ke rumah tak kan diletakkan berhujan berpanas tanpa garaj.

“Macam woksyop” komen seorang teman luar negeri bila kami berada di kawasan sebuah perumahan. “Tidak juga” Saya menyanggah. Alasan saya kerana apa yang dilihatnya itu adalah perkara biasa di Negara Brunei Darussalam. Lagipun benda yang dilihatnya semua baru dan berjenama pula. Tidak seperti yang ada di woksyop, kemek, berkarat dan berlonggok.

Abiskita tentu bertanya apakah yang disuarakan oleh sahabat saya itu dan kenapa pula saya menyanggah. Sebenarnya saya membawanya sekitar perumahan yang disediakan oleh pihak Kerajaan. Teman itu terpesona kerana setiap buah rumah mempunyai beberapa buah kereta. Ada yang sampai sembilan sepuluh buah kereta !

“Kalau saya sendiri memandu di kawasan ini tentu saya berpersangka ada acara di jalankan di rumah yang saya lihat. Ramai yang berkunjung ke rumah itu. Lihat saja kereta yang diletakkan dalam kawasan rumah itu. Rupa-rupanya kenderaan yang berlabuh itu dipunyai oleh ahli keluarga yang tinggal dalam rumah tersebut.”

Kalau disemak bahagian dalam rumah, ramai yang melengkapkan perhiasan dengan garget terkini. Sayangnya di halaman terbiar. Pokok-pokok bunga sepatutnya berdaun hijau sudah bertukar warna.

Kawasan rumah juga patut dihias bagi menimbulkan inviromen yang menarik. Saya pernah terlihat rumah-rumah yang menyediakan letak kereta mereka begitu cantik sehingga kereta-kereta itu bagaikan hiasan rumah. Tidak sakit mata memandang walaupun bilangan kereta yang berlabuh berjumlah tujuh ke lapan buah. Tidak simpang siur berhujan berpanas seperti “macam woksyop”

No comments: