Wednesday, June 16, 2010

BLACKBERRY


Setiap kali naik pesawat terbang awda dinasihati untuk mematikan telefon bimbit kerana gelombangnya dikhuatiri mengganggu peralatan nevigasi pesawat terbang.
Bila sampai ke destinasi, selain urusan passport, perkara utama yang harus di beri keutamaan ialah membuka jalur komunikasi. Dan sudah tentu membuka suis telefon yang dimatikan semasa dalam penerbangan.

Sebenarnya tidaklah bagitu payah untuk mendapatkan simcard tempatan di bandar yang dituju. Warung-warung telefon bagaikan mengucapkan selamat datang kepada pengunjung. Selain warung pertukaran matawang, warung telefon biasanya ada di bahagian depan dewan ketibaan. Saya mencari-cari warung itu semasa tiba di Jakarta baharu-baharu ini. Saya tidak nampak. Keadaan bendara itu seakan sama seperti dulu kira-kira tujuh ke lapan tahun bilamana saya sering mengunjungi negara jiran itu.

Di stesen teksi saya didatangi oleh seseorang yang menawarkan simcard. Cara dia berurusan dengan saya meragukan “Jaga-jaga kamu bila sampai di sana: nasihat kawan saya orang Indon yang bertugas di Brunei.

Sepuluh tahun dulupun saya sudah mendengar cerita ini; cerita tentang bagaimana amah-amah yang turun dari pesawat terbang dari Brunei didatangi oleh orang-orang yang menjemput mengatakan dia adalah saudaranya. Naik saja ke kereta dan bila sampai sekerat jalan, pengemudi kereta memberhentikan kereta dan mulalah memeras penumpangnya yakni amah yang baru pulang dari Brunei. Pemeras itu tahu amah-amah ini membawa banyak wang. Sungguh menghairannya amah-amah itu tidak kenalkan saudara maranya. Mungkin sudah lama berada di Brunei, sudah lupa pada sanak saudara atau pemeras itu memang cekap bersuara lembut semasa memujuk mangsanya untuk naik keretanya. Flashback ini mengingatkan saya supaya berhati-hati. Maka pujuk rayu insan yang mendatangi saya untuk menjual simcard tidak berjaya melembutkan hati saya. Benar juga, keesokan harinya bila saya membeli simcard di warung sah, harganya jauh lebih murah seperti yang ditawarkan. Sebenarnya saya menolak tawaran insan palsu itu lebih kepada ganggunya minda saya mengira ribu-ribu rupiah. Saya merasakan tawarannya itu terlalu tinggi sehingga mencapai tiga ratus ribu rupiah.

Teman bersama saya mendapati satu jenis jenama telefon bagitu popular di Jakarta. Blackberry. Diapun bertanya berapa harganya. Kerana belum mesra dengan harga ratus ribu rupiah iapun menawar harga, memohon jika dapat di kurangkan sepuluh ribu rupiah. Nasib baik tukang kedai itu leka dan tidak mendengar. Saya yang mendengar jumlah tawar-menawar itu menarik tangan kawan saya dan berbisik. Berapa kita tawar harga telefon yang nilai harga Brunei melebihi lima ratus ringgit. Dia menjawab sepuluh ribu rupiah. Saya tanya: tau biskita berapa nilai sepuluh ribu Rupiah dalam wang kita ? Cuma seringgit lebih. Kenapa kita menawar untuk harga diturunkan seringgit saja? Mendengar itu mulutnya terlolong. Pasti kawan saya itu belum akrab dengan nilai ribu-rubu rupiah. Kami segera beredar ke kedai lain. Banyak lagi Blackberry dipamerkan di kedai lain.

Di Brunei terutama di kalangan anak-anak muda mudah menukar telefon bimbit mereka. Jika ada jenama baru jenama itu cuba didapatkan dengan apa jua kos. Maka di kedai-kedai banyaklah jenama yang terdapat untuk menjadi pilihan pembeli. Di kedai tempat saya pergi itu tidak banyak jenama untuk pilihan. Rata-rata kedai menjual satu dua jenis jenama saja. Terutama Blackberry. Saya tanya kenapa orang menyuka jenama tersebut. Tukang kedaipun mengatakan jenama itu digunakan oleh Presiden Amerika Barak Obama. Wah, dengan informasi itupun sudah dapat memancing ramai pelanggan. Tidak apa tidak menjadi seorang presiden, asal mempunyai telefon bimbit yang sama dengan telefon bimbit Presiden Amerika; itu sudah menaikkan imej diri.

Saudara mara dari Malaysia juga banyak terpikat dengan Blackberry. Katanya ramai MP dan Menteri pakai Blackberry.

Jadi, adakah saya membeli jenama telefon bimbit yang dipunyai oleh Barak Obama ?. Jawabnya tidak. Sebabnya, setelah berada di Jakarta selama seminggu saya kembali ke Brunei dan bagi saya mencukupilah menggunakan telefon saya yang ada sekarang untuk tujuan berkomunikasi dan bukan untuk mengangkat diri.

No comments: