Saturday, October 12, 2013

MAJLIS PERKAHWIANAN PUAK BRUNEI: BEBERAPA PENGHAKISAN BUDAYA TRADITIONAL


Kurang lebih 3 bulan yang lalu iaitu pada 27hb Jun 2013 saya bersama beberapa orang teman dari Asterawani berkunjung ke Labuan atas undangan Persatuan Penulis Perwila. Saya telah membentangkan sebuah kertaskerja betajuk  Penyelenggaraan Majlis Perkahwinan Puak Melayu Brunei: Beberapa Hakisan Budaya Traditional  dalam majlis seminar yang diadakan selama 3 hari.  Ramai yang hadir termasuk dari Semananjung, Sabah dan Sarawak, juga sebagai pemakalah Kertaskerja dan sebagai peserta biasa seminar.  Kertas Kerja saya itu terkandung dalam 12 muka.  Masa yang diperuntukkan ialah kurang lebih 15 minit.  Tentu saja tidak mencukupi.  Maka saya hanya menyampaikannya secara impromto dengan hanya berpandukan tulisan dalam Power Point.  Baik jua saya berbuat demikian kalau tidak pembicaraan akan melarat dari tabasan.

Pengantin di arak ke Majlis Persandingan didahului oleh "bidadari-bidadari" kecil 

Pada masa ini ramai yang mengadakan Majlis Persandingan di hotel dan dewan-dewan persidangan.

No comments: