Thursday, June 14, 2012

DUNIA TAKAT


Pusat Biodiversiti Maragang.  Tempat pameran dunia lautan baru-baru ini

Anak penyu ini dibesarkan dalam sebuah kolam setelah menetas.  Kanak-kanak sudah pasti suka hidupan ini.

Bila dipegang anak penyu ini diam saja. Sesudah itu bila di kembalikan ke dalam air mengambil masa untuk berenang. Malu kali.  Saya mau mencari bagaimana yang dikatakan "senyum penyu"  itu.

Semasa zaman anak-anak dulu ada satu permainan di kalangan kami, anak-anak kampung air yang dinamakan Taluk Salam. (maaf kalau nama ani inda tepat). Proses permainan atu ialah dengan membalingkan kulit tiram ke dalam kawasan air yang dalam. Kemudian masing-masing berlumba untuk mendapatkan kembali kulit tiram itu. Sebenarnya permainan atu menguji ketahanan menyelam. Berapa minit kami boleh tahan menyelam ke dasar hingga mencecah tanah.

Tentu saja keupayaan menyelam atu sudah inda dapat dipertahankan di zaman usia lanjut ani kecuali bebata tong oksijin. Alangkah bagusnya kalau dapat melihat suasana di dasar laut atu yang dikelilingi oleh terumbu karang dan ikan serta hidupan laut yang beranika warna.

Brunei pada masa ani berusaha untuk menjaga kawasan laut dengan menubuhkan Pusat Biodiversiti Marin. Ini bermakna bukan saja laut itu dijaga supaya tidak tercemar malah hidupan seperti terumbu takat dan ikan-ikan juga di pastikan tidak terganggu kehidupan mereka.

Pusat ini terletak di Pantai Meragang sebagai program pemuliharaan dan pengurusan marin di perairan negara di samping meningkatkan kesedaran awam tentang peri mustahaknya melindungi ekosistem marin.

No comments: