Sunday, December 11, 2011

Anugerah Pelangi 2010/2011



Salah sebuah kumpulan yang ikut bertanding. Kumpulan ani OK jua. Saya melihat ramai pemusik/penyanyi yang tidak memasang butang baju. Baik jua ada baju T di bahagian dalam. Trend masa anikah? Saya inda tau, saya orang pencen.



Ani tah golongan remaja yang dahagakan hiburan. Panuh JP Amphitheatre malam atu. Inda ramai yang sedar ketika itu berlaku gerhana bulan dan di mesjid berkumandang jemaah bersembahyang sunat gerhana.



Asap dari smoke machine ke mana tujunya? Asap atu bagus bagi menghasilkan lighting yang menarik. Tapi sekadar di pam keluar saja tanpa tujuan khusus menggelapkan pentas saja. Mata juga padih.


Bulan Januari 2012 sudah tujuh tahun saya “terpisah” dari membuat kerja-kerja TV production setelah bersara wajib pada tahun 2005. Namun tatacara production program hiburan masih melekat dalam minda. Maka itu semalam bila saya memenuhi undangan Pmk Penolong Ketua Rancangan Radio menghadiri Anugerah Pelangi 2010/2011 di Jerudong Amphitheatre saya tidak tergamam melihat “TV production”nya. Pendekatan dan “touch” nya gitu-gitu juga. Dewan itu besar tapi kreographynya tidak menawan hati saya. Lightingnya hanya kelap sana kelap sini. Kurang back light. Lampu spot juga tidak memadai. Pakaian artis ada yang tidak sedondon dengan musik yang disampaikan. Ada solekan yang terlalu over hingga bila di CU, bulumata menyampir bagaikan tabir mata. (maafkankan saya. Anilah yang saya rasa dan lihat).
Bagi saya penerbit TV perlu bekerjasama rapat lagi dengan penerbit radio. Musik dan vokalnya bagus tapi bila melihat persembahan TV penyanyi ada yang macam tunggul sedangkan penari nya bagaikan larak menggayakan tarian rap dan break dance. (barangkali ada beranggap ani projek radio dan bukan TV yang memerlukan visual). Oh ya penari kecil itu tidak ngam dengan program ani. Dia terlalu muda untuk di blend dengan program remaja walau dia hebat menari. Kesan jangka panjang inda membina. (mungkin sesuai untuk rancangan Bintang Kecil).



Mengenai nama-nama kumpulan dan peserta, awda boleh rujuk balik apa yang pernah dikatakan oleh mantan Pengarah RTB Tuan Haji Alidin beberapa tahun dulu. Usulnya temulih Ji. Saranan untuk menimbulkan nama tempatan/Melayu itu nampaknya inda berkenan pada orang karang ani.


Walau macam manapun tahniah kerana dapat memancing penonton (tentunya remaja) ke acara itu yang diadakan semasa cuti sekolah. Ada jua sedikit hiburan bagi yang inda berduyun-duyun keluar negeri.

No comments: