Monday, February 28, 2011

JALAN LAUT KE TEMBURONG

Sejak bersara dari perkhidmatan Kerajaan saya tidak menggunakan perkhidmatan kenderaan laut untuk pergi ke Temburong. Maka bila ada tawaran Pusat Da’wah untuk pergi ke sana melalui jalan laut saya terus menerimanya. Sudah hampir tujuh tahun saya tidak melihat sekitar sungai menuju ke Temburong. Banyak perubahannya. Ada juga yang masih kekal seperti pokok-pokok pidada, daun nipah yang masih ada. Saya terlihat ada sekor buaya tersadai semasa pulang ke BSB. Sayang tidak sempat ambil gambar. Perahu-perahu yang dikendali oleh perambat udang galah tidak pula risau kehadiran buaya itu.
Bot yang membawa saya semakin laju. Kekuatannya 200 kuda. Pemandunya cekap bila membuat cornering di selekoh sungai yang tajam. Saya tanyakan pada rakan saya yang pergi dengan saya: sekiranya kita stuck di tengah-tengah laluan itu adakah dia ingat hala sungai yang berliku-liku itu? Terus dia jawab: tidak. Saya pasti ramai yang menggunakan khidmat sungai itu juga dalam keadaan begitu. Mereka pasti sesat. Jadi ini sebagai petunjuk bagaimana pentingnya perkhidmatan bot laju ke Temburong ke Brunei dan sebaliknya. Mereka benar-benar memudahkan perhubungan antara Bangar dengan BSB
Jalan darat ke Temburong sudah ada. Tapi dari segi kecepatan masa tiba ramai yang memilih pengangkutan laut.

No comments: