Thursday, January 3, 2013

TENGUK AIR PADA 1HB JANUARI 2013


Pada 1hb Januari yang lalu saya tidak mempunyai program khusus.  Hari cuti tahun baru 2013 itu elok di isi dan tidak gureng limpang di rumah.  Maka saya ke Empire Hotel and Country Club.  Tengok pecahan ombak.  Tenguk orang mandi manda  di kolam bernang. Sayang  tidak ada pancutan air.
Air sebenarnya mustahak alam kehidupan, tujuh puluh peratus tubuh kita terdiri dari air. Jadi mengambil air bersih dan sihat sangat-sangat disarankan. Air menghantar vitamin dan zat makanan ke seluruh sel dan organ tubuh. Jika kita kekurangan air, vitamin dan zat makanan, daya tahan tubuh akan melemah. Air menjaga suhu tubuh khususnya bagi kita yang hidup di iklim tropika, kurang minum menyebabkan  dehidrasi. Air membantu peredaran oksigen ke seluruh sel tubuh. Jika tubuh kekurangan air, maka bekalan oksigen terganggu dan kesannya sangat tidak baik bagi kesihatan. Air membantu tubuh bebas bergerak. Sendi-sendi tulang bahkan otot tidak akan berfungsi dengan baik jika tidak terdapat peluancar yang dihasilkan air, yang membantu melenturkan tubuh kita. Air  berfungsi membantu membuang racun dalam tubuh kita yang keluar dalam bentuk air kencing. Air sebagai pengimbang elektrolit dalam tubuh untuk membantu mengawal tekanan darah. Air membantu memelihara volume darah dalam tubuh sehingga kita mendapatkan keseimbangan tenaga yang baik.  Dengan cukup minum air proses pembakaran kalori dalam tubuh akan berjalan secara baik. Air juga membantu mempercepat proses penyembuhan penyakit.

TENANG BILA MELIHAT AIR DI  RUANG DEPAN HOTEL


DEKOR EMPIRE HOTEL KETIKA MENYAMBUT TAHUN BARU 2013
Banyak lagi kegunaan air.  Bagi saya melihat desiran ombak yakni air  memecah di tepi pantai, air di kolam renang,  sudah cukup mentenangkan fikiran.

No comments: