Monday, November 19, 2012

Sastera Bandingan


Pada 3hb November 2012 saya menghadiri Siri Kuliah Kesusasteraan Bimbingan  di Balai Sarmayuda DBP yang dibimbing oleh Prof. Dr Sohaimi Abdul Azizi dari Malaysia.  Sebelah petang diadakan di UBD.  Projek ini adalah projek MASTERA.
Kuliah kedua mengenai jenis-jenis adaptasi novel ke  filem menarik perhatian saya kerana sudah lama saya teringin untuk mengalih cerita dari novel kepada genre skrip filem/drama TV.  Sekarang saya sudah mempunyai sedikit kekuatan kerana Prof Dr Sohaimi ada menerangkan tentang jenis adaptasi; adaptasi yang hampir lengkap dengan karya asal, adaptasi yang merobah sebahagian dari apa yang terdapat dalam karya asal dan adaptasi yang menghancurkan karya asal.  Cuma semangat atau roh cerita novel itu saja yang diikut. 
Saya dan sebahagian dari yang menyertai ceramah itu

Prof Dr Sohaimi dari Malaysia  menyampaikan Kertas Ceramah
Sebelumnya saya ragu-ragu kerana ada jalan cerita yang mungkin payah untuk dialihkan kepada bentuk filem/drama TV. Khuatir kalau mengubahnya tidak akan dibenarkan.Contoh-contoh filem dan novel juga memudahkan saya kerana novel/filem yang digunakan dalam ceramah itu pernah saya baca dan tonton.

No comments: