Monday, June 11, 2012

SEMOGA ROHNYA DI CUCURI RAHMAT

Tinggallah isteri dan 7 orang anak Allahyarham Ibrahim menghadap Allah.  Isteri Allahyarham menyiram air asah-asahan ke pusara suami.

Bacaan talkin menyedarkan yang tinggal.  Satu hari akan menjejaki juga bagi menghadap Yang Maha Kuasa. Adi beradik di sisi pusara.
Jumaat lepas 8hb Jun saya ke Sabah menggunakan kereta. Balik ke Brunei hari itu juga. Saya bertolak jam 5 pagi sampai ke tempat yang dituju jam 10.45 pagi. Jam 2 petang balik ke Brunei dan sampai pada 7.45 malam. Lepas itu sambung pergi jemputan persandingan jam 8.15 malam. Balik jam 10 malam. Sungguh memenatkan. Dua dua saya pergi kerana saya anggap kedua-duanya mustahak.


Malam Jumaat (Khamis malam Jumaat) yang lalu saya mendapat maklumat anak saudara saya di Kuala Penyu Sabah meninggal dunia. Hendak pergi malam itu sudah lambat. Check point Imigresen mungkin tutup. Jadi mesti pergi sebelah pagi esok hari. Awal-awal lagi sudah bangun. Sampai di sempadan Kuala Lurah jam 5 subuh. Kawalan Imigresen belum buka lagi. Kena tunggu. Cue kereta sudah panjang.

Dalam perjalanan banyak lori. Payah mau bergerak cepat. Sampai di kawalan Sindumin jam 10.30 pagi. Saya dihubungi mengatakan jenazah akan dikubur dalam masa sejam. Rasanya tidak sempat menunduki jenazah. Mau minta tempuh. Tapi khuatir juga kerana hari itu Hari Jumaat. Ramai orang/ jiran berurusan untuk sembahyang Jumaat.

Telefon kali kedua mengatakan jenazah sudah dibawa ke perkuburan. Maknanya saya harus pergi ke kubur dulu sebelum ke rumah. Jam sudah menunjukkan 11 pagi. Sempat juga saya melihat penurunan jenazah ke liang lahat.

Berita dukacita itu tidak disangka-sangka. Allahyarham Ibrahim dikatakan sehat. Dia sering menjenguk ke rumah bapanya (abang saya) setiap petang. Petang dukacita itu dia tidur di satu bilik berasingan. Tidak ramai yang berada di rumah itu selain beberapa orang cucu abang saya. Waktu Magrib tiba. Ibrahim belum juga bangun. Terus dibuka pinta tempat ia tidur. Di dapati Ibrahim sudah tidak bernyawa lagi. Badannya kaku dan sejuk. Dia meninggal dunia dekat pinta bilik itu.

Kata orang rumah, ada tanda gigitan ular pada punggungnya yang masih keluar darah. Masa dipatuk ular mungkin dia tidur dan bisa ular menjalar ke seluruh tubuh. Ibrahim mungkin berusaha minta tolong dan berinsut ke pinta. Tapi sudah ajalnya. Tiada ada yang mendengar. Mungkin dia pingsan dan menemui ajalnya di situ. Semoga rohnya di cucuri rahmat.

No comments: