Wednesday, June 6, 2012

KEGIATAN BELIA


Beberapa bulan terakhir ini ada beberapa projek yang diungkayahkan oleh Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan. Projek Hari Keluarga masih lagi kelihatan riaknya. Majlis Hari Keluarga masih berlangsung di sana sini. Projek ini adalah urutan dari titah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Dipertuan tentang pentingnya yunit keluarga. Dari unit kecil keluarga terbentuk kumpulan masyarakat dan dari kumpulan masyarakat akan membentuk pula rakyat yang berperanan sama-sama membina negara.

Kemudian sekitar minggu lepas diadakan pula Forum Kreatif bagi mencari takah paling baik untuk menggunakan kegiatan kreatif bagi meningkatkan sumber ekonomi disamping menjaga dan mempromosikan budaya dan warisan tempatan. Perkataan “kreatif” itu sendiri terlalu luas maknanya; bukan sekadar nyanyian, tarian, penciptaan lagu saja. Melakar dan mereka bentuk setem juga merupakan kegiatan kreatif.

Tadi berlangsung pula permuzakarahan antara YB Menteri Kebudayaan Belia dan Sukan dengan badan-badan belia di negara ini bagi merangka kegiatan Hari Belia Negara. Kumpulan saya, Astrawani yang bergiat dalam bidang penulisan juga diundang bagi mendengar dan mengutarakan buah fikiran. Astrawani walaupun dianggotai oleh sebahagian besar kalangan “beliau” diundang ke majlis itu kerana persatuan ini berlindung di bawah Majlis Belia-Belia. Bagus juga ada permuzakarahan antara “beliau” dan golongan “belia” ani. Masing-masing mempunyai pandangan berlainan tetapi mempunyai matlamat yang sama; membangun negara.



Salah satu kegiatan belia; lakunan pentas/teater

No comments: