Tuesday, June 5, 2012

DUA SUASANA

Kemarin semasa menghadiri majlis akad nikah cucu kemanakan di Mejid Al-Amirah Al Hajah Mariam saya bertemu dengan seorang rakan yang sama-sama mengangkat cenderamata untuk dihadiahkan kepada para tamu. Ini hadiah dunia akhirat katanya. Apa maksudnya? Hadiah itu merupakan sepotong kek. Ini hadiah dunia katanya. Yang satu lagi ialah hadiah untuk akhirat; senaskah surat Yassin.


Ada perimbangan dalam kehidupan ini. Majlis itu berlangsung dalam suasana mariah, gembira dan ceria. Setelah selesai, saya terus ke hospital Raja Isteri Pengiran Anak Saleha. Jam 10.30 malam itu bukan waktu melawat. Namun jururawat di wad CCU itu memberi laluan untuk saya masuk menjenguk pupu sekali saya; Dayang Hajah Halimah, ibu kepada YDM Pehin Orangkaya Seri Dewa Major Jeneral (B) Dato Seri Pahlawan Awang Haji Muhammad bin Haji Daud. Pupu sekali itu sedang tenat. Saya di sana sehingga tengah malam. Jam 11.33 malam, kira-kira setengah jam tadi, roh Dayang Hajah Halimah sudah bercerai dari badan. Suasana sedih menyelubung suasana. Syukur juga kerana kesemua anak pupu sekali saya berada di sisi ibu mereka ketika menghembuskan nafas terakhir.

Ya, semalam 5hb Jun saya berada di dua suasana yang bertentangan. Yang gembira dan yang sedih. Bagi yang baru mendirikan rumahtangga, Siti Fatimatuz’zahra bte Haji Md Shahrir (Cits) dan suaminya Muhammad Rafie Haji Abdul Wahid, didoakan semoga bahagia menempuh penghidupan baru. Dan kepada Allahyarham Dayang Hajah Halimah bte Abu Bakar di doakan semoga rohnya ditempatkan bersama orang-orang salihin.

Wajah pengantin perempuan, Siti Fatimatuz'zahra (Cits) bersama ibu Hajah Anidah tenang menunggu majlis pernikahan

 Apa yang difikirkan pengantin lelaki ini? Sabar Mohammad Rafie. Gementarkah hati menunggu bakal mertua sendiri menikahkan ?

Perbincangan wali  Haj Md Shahril dengan wakil majlis YBPehin Laila Wijaya Dato Seri Setia Awang Abdul Aziz.

No comments: