Tuesday, June 19, 2012

ANAK KAMPUNG

Saya menghadiri majlis perkahwinan anak saudara Haslinda Haji Makrof pada 17hb Jun yang lalu di Kota Kinabalu Sabah. Biasalah, sanak saudara berkumpul dan diadakanlah majlis ramai-ramai termasuk nyanyian karaoke. Nyanyian-nyayian diiringi dengan pelbagai tarian; joget, dandut, poco-poco dan yang popular ialah tarian Sumazou.


Lagu-lagu Sabah dimainkan. Saya tertarik dengan lagu Gunung Kinabalu dan Anak Kampung nyanyian Jimmy Palikat. Lagu Anak Kampung mengesahkan bagaimana seorang anak remaja lelaki merasa dirinya tidak layak bercinta dengan seorang dara kerana beberapa sebab. Alasannya itu yang menarik kerana sungguh lokal. Balik ke Brunei saya surf di Internet dan mendapati Anak Kampung mempunyai pelbagai versi. Selain versi bahasa Kadazan, Anak Kampung juga mempunyai versi Sarawak, (bahasa Iban), versi wanita (senikatanya dari kacamata si dara), versi Kelantan (bahasa orang Kelantan) dan mempunyai pelbagai rentak; rentak Samazou, dangdut, rok, dikir barat. Sungguh yunit lagu Anak Kampung ini.

Mempelai Haslinda-Hisham bersama keluarga;  haji Maarof, Hjh Haslinda dan adik-adik.

Nah ani dia.  Mereka bukan Kadazan.  Mereka orang orang Melayu tapi sungguh cekap goyang tangan mengikut irama Samazao dalam lagi Anak Kampung

No comments: