Thursday, March 29, 2012

REZEKI SEBAGAI PENULIS



Jamuan berbuka puasa tahun lepas kerana merai'kan penerbitan rancangan yang diterbitkan oleh Dayang Hajah Aminah Haji Jaafar. Tahun lepas saya menulis drama Sayang Diri Sayang Hati.


Saya mendapat SMS dari Penerbit Sentuhan Minda mengatakan rancangan yang saya tulis untuk siaran harian di Nur Islam FM dirihatkan dulu mulai bulan April ini. Kata Penerbit, dirihatkan dulu dan diganti dengan rancangan lain. Kalau rancangan pengganti kurang popular baru tah menyambung Sentuhan Minda.

Sebenarnya untuk menjadikan sebuah rancangan itu popular di kalangan pendengar bukan kerja mudah. Mesti fokas dan membuat “positioning.” Tapi begitulah keadaannya. Kata putus di bawah kawalan Penerbit. Walau macam manapun rancangan-rancangan khas seperti Hari Radio dan hari-hari kebesaran Islam masih saya diberi lampu hijau untuk menulis.


Ada hikmah di sebalik memberi rihat Sentuhan Minda ini. Bolehlah saya menunduki dan menulis rancangan terbitan televisyen Serambi Hidayat. Rancangan bersiri berbentuk drama ini bakal saya tulis skripnya dan disiarkan pada bulan puasa. Penerbitnya ialah Dayang Hajah Aminah Jaafar.


Terima kasih kepada Hajah Shahrina, Penerbit Sentuhan Minda dan Hajah Aminah, Penerbit Serambi Hidayat kerana mereka saya mendapat rezeki dari hasil menulis.

No comments: