Thursday, March 22, 2012

AMPIT KUAH


Santai-santai Dato Ibrahim mengajak kami minum pagi. Kali ini di restoran Jerudong.


Kuah kari ayam menyelerakan. Apa lagi bila perut kosong. Ganap dengan kelupis.



Nah ani kelupisnya bersama daging rendang. Kami order tiga round. Baru tah patut menolak.



Kueh putu Mayang. Banjir dengan kuahnya.


Pagi tadi Brigedier General (Rtd) Dato Haji Ibrahim mengajak minum pagi. Ia ani malar belanja. Sanang-sanang adalah panggilan telefonnya. Kali ani kami minum di restoran Jerudong. Mission kami ialah untuk makan kueh Brunei. Rumah Dato Ibrahim dekat saja. Rumahnya di Jerudong. Saya kena setengah jam lebih awal bertolak dari Lambak Kanan. Sementara Haji Judin dan Haji Deli juga mengambil masa yang sama. Bis durang sekereta. Istilah kami seperahu. Setengah jam dari Belait! Haji Deli pakai Mesedesnya. Katanya bila sudah meluncur laju di highway ia pakai auto drive. Edidih, macam kapal terbang guna auto pilot!

Seperti biasa inda ada perkara mustahak dikurapakkan. Sekadar sembang-sembang kosong. Dan becali. Kami mendengar khabar bagas sekolah kami Sekolah Tuanku Abdul Rahman di Ipoh mendapat kejayaan terbaik dalam peperiksaan SPM. Nombor satu di Perak dan salah sebuah sekolah berasrama teratas di seluruh Malaysia.

Megah jua rasanya. Ampit kuahnya jaditah. Ampit nama saja walaupun alam sekolah atu sudah lebih lima puluh tahun kami tinggalkan. Kami dihantar Kerajaan tahun 1962. Karang ani kami sudah pencen. Semoga Sekolah Tuanku Abdul Rahman (STAR) terus bersinar.

No comments: