Tuesday, November 29, 2011

MESYUARAT OH MESYUARAT


Bilik ini selesa. Ada meja, kerusi dan berhawa dingin. Ini ialah rakaman perjumpaan JK Asterawani dengan penulis Daerah Tutong. Biliknya lebih jauh selesa dari Pusat Belia yang diperuntukkan kepada Asterawani bermesyuarat.

Saya diundang untuk menghadiri mesyuarat Asterawani pada Ahad lepas 27hb November bersamaan 1hb Muharram.. Bawa kueh seangkat-angkat hati , pesan Setiausaha. Mesyuarat itu sepatutnya bermula jam 7.30 malam. Tetapi menghadapi hadangan. Tempat mesyuarat diaturkan di sebuah bilik kecil yang bakal diperuntukkan kepada Asterawani . Kerusinya tidak cukup untuk diduduki oleh ahli yang hadir. Meja cuma satu. Yang menghalang bukan itu. Panas bilik yang menjadikan badan tidak selesa. Bilik hanya dibekalkan dengan sebuah kipas angin. Tidak ada air-con.

Pengerusi mencari sekuriti dan meminta supaya membuka bilik mesyuarat yang biasanya digunakan. Mengikut Pengerusi sekuriti itu tidak berani membuka kerana tiada ada tempahan bagi berbuat demikian. Menurutnya tempahan yang ada ialah pada sebelah tengah hari dan bukan sebelah malam. Pengerusi menghubungi Pengarah Kebajikan Belia dan Sukan. Pengarah memberi kebenaran bagi menggunakan bilik mesyuarat. Bila khabar ini mahu disampaikan pada sekuriti, sekuriti itu pula tidak dijumpai. Maklumat yang didapat sekuriti pergi keluar makan!
Mesyuarat tidak dapat dijalankan di bilik kecil kerana panas. Juga tidak dapat dilangsungkan di bilik mesyuarat kerana bilik itu berkunci. Akhirnya kami bermesyuarat di bilik sembahyang kerana bilik sembahyang sentiasa terbuka. Di sana ada air com. Lucunya kami bermesyuarat dengan duduk bersila. Tiada ada kerusi meja kerana bilik dipenuhi sejadah.

Begitulah nasib sebuah persatuan yang ingin menegakkan Bahasa dan Sastera.

No comments: