Friday, October 28, 2011

Pemalas

Terkejut juga saya bila singgah ke ruangan Blog saya. Sudah empat bulan saya tidak menambah walau satu perkataan pada hal saya mempunyai banyak bahan. Malah saya tidak menulis apa-apa ketika sambutan hariraya Aidil Fitri 1432 Hijrah. Sekarang hariraya Aidil Adha juga sudah jauh di belakang dan akan menjelang pula sambutan tahun Hijrah 1433. Saya melihat mereka yang singgah ke Blog saya. Bilangannya hampir mencecah 30 ribu.
Satu sebab kenapa tidak ada tambahan pada cerita dalam Blog ialah kerana keghairahan untuk mengikuti jejak kawan-kawan untuk menatap Facebook. Facebook wujud pada tahun 2004. Sebelum itu ruang untuk berkomunikasi di alam siber ialah dengan menggunakan Blog.
Semasa saya mula diperkenalkan kepada Blog, saya merasa was-was untuk apa Blog itu. Masa itu saya bertugas dengan sebuah akhbar yang menyampaikan komunikasi kepada pekerja melalui IT. Tidak ada kertas yang digunakan. Oleh sebab terbiasa dengan cara kerja begitu saya terus menatap Blog. Terdapat beberapa orang kawan yang sudah rancak menulis dan memberi ruang iklan dalam Blog mereka. Maka penyakit menulis dalam Blog itu menjangkit pada diri saya.

Saya menyemak siapa lagi menjadi ahli Facebook. Ada organisasi ngo samada bercorak sosial atau ekonomi yang menghubungi klien mereka melalui Facebook. Begitu juga hal ini diikuti oleh jabatan-jabatan Kerajaan. Maknanya seperti juga tool dalam alam siber lain, terpulang kepada kita untuk bagaimana alat itu digunakan. Untuk kebaikan atau sekadar suka-suka.
Dan sekarang saya ingin belajar lebih lanjut mengenai Facebook. Bagaimana menggunakannya secara positif. Dan dalam masa yang sama saya cuba memaksa diri untuk kembali menulis dalam Blog saya.

No comments: