Thursday, June 9, 2011

MAKAN DI GERAI DAN DI HOTEL MEWAH


Bila roti paun dihias sebegini sayang pula hendak makan. Tapi bagaimana rasanya? Sama juga seperti mengunyah roti bersama hirisan daging dan buah-buahan.

Apa beza makan di restoran dan di gerai?
Ada orang kata, sama saja. Malah kadang-kadang makanan di gerai lagi sedap.

Semasa tinggal di sebuah hotel mewah di Kuala Lumpur beberapa tahun dulu saya dan rakan teringin hendak makan roti canai. Kamipun tanya adakah hotel menyediakan roti canai. Jawapannya ada. Kamipun menempah. Lama baru pelayan hantar ke meja kami. Sudah tentu tidak sama seperti roti canai di gerai. Roti itu sudah dihias sehingga sayang untuk memakannya.

Beberapa hari kemudian kami mendapati restoran itu membawa masuk roti canai dari gerai. Rupanya asal roti canai di restoran itu dari gerai. Roti itu kemudian di “make up” dan diletak pada pinggan mahal. Tentu saja harganya empat kali lipat dari harga di gerai.

Sejak hari itu kalau teringin hendak makan roti canai kami duduk saja di gerai yang terletak di belakang hotel mewah. Hari itu juga baru kami tahu mereka yang pakai tali leher dan jeket yang sembang-sembang di gerai sambil menghirup teh tarik setiap pagi adalah pelanggan hotel mewah itu.

No comments: