Wednesday, February 23, 2011

SELAMAT HARI KEBANGSAAN KE 27 TAHUN.


Ini kes inda ingau, pasang bendera terbalik. Sudah banyak kali diberi pemberitahuan tentang cara menghormati lambang negara namun masih ada juga yang tidak peka.



Menghormati lambang negara bendera Negara Brunei Darussalam. Asuh kanak-kanak untuk menghormati lambang negara sejak kecil lagi.


Di ucapkan selamat Hari Kebangsaan ke 27 bagi warga Negara Brunei Darussalam dan pembaca blog ini semua. Saya tidak turun ke BSB bagi melihat secara dekat perayaan itu seperti yang saya lakukan pada tahun-tahun lepas. Saya masih ingat tahun lepas orang ramai/ penonton biasa dihadiahkan dengan bendera kecil untuk dikibarkan. Remang bulu roma bila sama-sama menyuarakan lagu kebangsaan sambil mengebarkan bendera.
Tahun ini saya hanya menonton televisyen. “Kambang bulu” juga bila mendengar laongan Allahu Akhbar. Bercakap mengenai bendera kecil, awal-awal lagi sudah diedarkan bagi dikibarkan di kenderaan persendirian. Adalah majlis penyerahannya seperti yang terlihat dalam berita TV. Namun bila melihat di jalanraya dapat dikira kenderaan yang mengebarkan bendera itu. Mana perginya bendera-bendera kecil itu yang diagih-agihkan itu ?
Lagi pasal bendera. Ada juga yang masih sambil lewa yang mengebarkan bendera. Semasa menjalankan tugasan di sebuah kampung, saya terlihat sebuah bendera yang dikibarkan secara terbalik. Mungkin ada lagi yang tidak peka seperti gambar yang tertera.

No comments: