Thursday, February 10, 2011

MAKANAN HALAL KUCING


Apa yang direnung si comel ini? Makanan halal ? chicken, tuna atau tikus ?
.
Saya geleng kepala bila terbaca iklan itu yang disiarkan dalam sebuah akhbar di negara jiran. Bukan tidak percaya. Terpampang pada dada akhbar berbahasa Melayu itu ialah iklan tentang makanan pertama yang mengandungi seratus peratus daging halal di dunia. Tidak menghairkan bukan !
Yang membuatkan saya geleng kepala ialah, bahan yang diperkatakan ialah makanan halal bagi kucing. Sudah tentu kucing peliharaan. Kucing mana tahu samada makanannya itu halal atau haram. Tikus lalu di hadapannya pasti diterkamnya. Ular yang menjalar pasti dibahangnya. Malah ayam sekalipun boleh menjadi makanan rakus seekor kucing yang lapar. Tentu saja ayam yang tidak bersembelih, ayam yang tidak halal.
Kucing saya memakan makanan jenis kropok dan makanan yang ditinkan. Saya memilih jenis yang halal; ocean fish, mackerel, tuna, sardine dan seumpamanya. Sekali sekali saya beri makanan yang tidak halal. Jangan salah anggap. Saya memberinya makanan yang mempunyai campuran chicken. Pasti chicken itu tidak disembelih secara Islam. Pilihan kucing bukan dari segi halal haram tapi yang mana menyelerakan dan membangkitkan nafsunya untuk makan.
Bagi kebanyakan orang Islam termasuk saya bila membeli jenis makanan yang baru akan membaca dulu bahan campurannya. Mana mungkin membeli makanan kucing yang bercampur dengan daging khinzir.
Saya sendiri bila memberi makan kucing akan menggunakan sudu khas. Bukan sudu untuk digunakan oleh manusia waimapun bahan-bahan makanan kucing itu semuanya dari jenis ikan laut.
Begitulah cerita tentang makanan kucing pertama di dunia mengandungi 100 peratus daging halal. Inilah kehidupan zaman kini. Seperti sebuah iklan di sebuah stesen televisyen mengatakan: macam-macam ada !

1 comment:

Anonymous said...

boleh rujuk artikel makanan kucing