Saturday, June 26, 2010

SKRIP... SKRIP.


Menulis menghendakkan kekuatan minda. Pemain musik ini juga menghendakkan kekuatan minda. Dia dianugerahi Allah hidup tanpa mata !


Tengah hari tadi saya jalan-jalan ke kolmpleks RTB di Sungai Akar dan di bandar. Biasalah bagi orang pencen untuk jumpa kawan-kawan lama, sambil cari peluang dan ilham. Ramailah yang menegur, tanya khabar dan sebagainya. Ada juga singkir bahu bila diberi salam, mungu saja. Bukan tidak mendengar. Jarak kami dekat saja. Biasalah bila sudah tidak ada power, nak jawab salampun berat. Adalah orang yang bersifat begitu. Tidak ada hard feeling pada yang berkenaan. Biarkan tia. Satu masa nanti ia akan pencen juga. Mudah-mudahan ramai yang menegur dia nanti bila masuk alam pencen.



“Baru ku menyabut-nyabut nama kita” sapa seorang pekerja wanita. Dia ini mantan presenter saya masa mengendalikan Rampai Pagi dulu. “Apa hal ? “ Saya tanya dia. “Anakku kan kahwin. Kan minta buatkan skrip arah abis kita”

Seorang pegawai yang bersama kami bertanya: Skrip apa ? Dayangku bukan Penerbit”
“Buat-buat menunggu pengantin laki nanti dihebahkan tah mengikut skrip yang ditulis atu; latar mempelai, bila mereka bertemu, berapa lama berkenalan dan sebagainya.”
“Oh cam atukah majlis perkahwinan karang ani”
“Ya, bukan saja buat coverage video dan foto, ada lagi hebahan” jelas wanita itu.
Nah ini lagi satu bentuk tugasan yang saya buat masa ani dalam bidang penulisan. Bukan saja untuk rancangan radio atau televisyen atau video korporat, buat skrip untuk private function inipun sudah menjadi sumber rezeki.

Siapa yang interested ikut jejak saya boleh hubungi sipugut@hotmail.com. Atau 8871520.

No comments: