Thursday, April 29, 2010

CUTI PENDEK


Khosum Hassan. Lebih 40 tahun saya tidak jumpa kawan rapat saya ini setelah berpisah setelah kami tamat sekolah Tingkatan 5 pada tahun 1967 di Sekolah Tuanku Abdul Rahman Ipoh.

Minggu lepas saya menghadiri satu lagi majlis perkahwinan. Kali ini agak jauh iaitu di Kulim Kedah. Perkahwinan itu bagi cucu kemanakan Nurul dengan suami Yusuf. Untuk ke sana melalui Pulau Pinang. Sudah jauh bezanya pulau itu. Dulu masa mula-mula saya ke sana ialah dalam tahun 1964. Jembatan menyeberang selat belum ada. Sekarang jembatan kedua sudah dalam proses pembinaan.
Saya cuba jejak kasih dengan kawan-kawan lama semasa menuntut di STAR Ipoh. Masa terlalu singkat. Saya hanya berjumpa seorang. Kalau sinkir bahu memang inda kenal. Berubah betul wajahnya. Dalam masa perjumpaan kira-kira sejam banyak kenangan lama di imbas kembali.
Walaupun masa lawatan itu pendek, perjumpaan dengan kawan dan saudara mara amat menggembirakan. Sempat juga saya merasa laksa Penang yang popular itu. Dari lawatan singkat itu saya berhasil membuat tiga rencana pendek dalam Katak Atas Tempurung.

No comments: