Wednesday, March 24, 2010

SAJAK


Teman saya Haji Sulaiman Haji Duraman sedang menyampaikan sebuiah sajak. Dia memerlukan tenaga yang banyak untuk menyalurkan hasrat dalam hati dan mindanya !


Ruang bilik kerja saya kecil. Di depan atas meja, buku-buku berselirak. Ada kamus, daftar Ejaan Rumi Baru, dan Tafsir A-Qur’an sebagai rujukan.. CD dan disket juga berkelamparan. Sebuah komputer desktop, external disc dan printer melengkapi bilik kerja itu.

Di belakang terletak pula peti TV yang hanya mampu menerima stesen RTB. Sambil bekerja di hadapan monitor komputer, telinga juga mencuba mendengar bahan rancangan. Jika ada yang menarik saya putarkan saja kursi roda saya dan beri tumpuan pada bahan rancangan itu. Bagitulah cara saya menonton TV. Tidak luxurious

Minggu lepas saya terdengar dalam sudut sastera seseorang memperkatakan tentang sajak. Katanya sajak mengandungi kata-kata curahan rasa seorang penyajak. Perkataan-perkataan itu mudah dan boleh juga sulit untuk dimengerti. Terpulang kepada pembaca atau penggemar sajak membuat pernilaian dan penafsiran.

Berputar juga minda saya memikirkan kenyataan itu.. Saya sampai sekarang tidak mampu mencipta sajak kerana saya tidak tahu apa sebenarnya sajak itu. Pendeklamasiannya juga berbagai-bagai. Keras, lembut, sedih, merayu, lunak dan macam-macam.

Mudah-mudahan ada rakan penulis dapat membantu. Bertambah lagilah nanti genre penulisan saya.

No comments: