Sunday, March 7, 2010

PERUBAHAN MAJLIS KAHWIN


Dyg Bazeerah Haji Timbang dan suami Awg Muhamad Ali Raiyan Hamzah. Foto ini akan menjadi kenangan sepajang zaman


Tarian rentak kesukaan ramai masa ini, Poco Poco yang menggantikan tarian Joget dan Dangdut di Majlis Ambil-Ambilan atau Majlis Berbedak


Lengkap pakaian baju Melayu dan kreasi baru; sehati segaya di atas pelamin dalam majlis Ambil-Ambilan. Sekarang Majlis Ambil-Ambilan juga telah diselitkan dengan Majlis Potong Kek Perkahwinan.


Saya menghadiri majlis perkahwinan Dyg Bareezah bte Haji Timbang dengan Awg Muhamad Ali Raiyan bin Awg Hamzah.pada 7hb Mac 2010. Bazeerah adalah anak kepada Haji Timbang dan Dyg Hajah Adizah dan cucu kepada abang saya Allahyarham Haji Azahari. Maknanya Bazeerah adalah cucu kemanakan saya dan merupakan genarasi ketiga dalam susur galur keluarga.

Dalam perhimpunan begini ramai yang tidak dikenali terutama yang masih kecil-kecil. Anak kepada siapa atau cucu kepada siapa. Yang pasti mereka adalah sanak saudara dari rumpun yang sama. Bila memerhati mereka terasa benar diri sudah berada dalam lingkungan senior citizen.

Majlis sempurna diadakan dengan meriahnya dari majlis akad nikah dan menghantar barian di Jame Asr Hassanil Bolkiah, Majlis Berbedak dan Berpacar, Majlis Persandingan dan Majlis Ambil-Ambilan.

Sedikit-sedikit cara dulu sudah berubah dengan adanya nyanyi-nyanyian karaoke dan di sebelah malam ada lucky draw dengan kegembiraan tarian rentak Puco-Puco. Bagitupun majlis dikir dan doa selamat masih tidak di tinggalkan.

No comments: