Tuesday, March 30, 2010

HARI BUMI


Fadelia Zurainie Penerbit Ole Ole POP setiap minggu mengingatkan saya tarikh dan masa rakaman. Ini dilakukan sudah bertahun tahun sejak dia mengambil alih penerbitan Ole Ole POP

Saya perturunkan sebahagian dari pekurapakan dalam rancangan POP, Penulis Orang Pencen minggu ini. Rancangan ini dapat diikuti melalui siaran Nasional FM Radio Brunei setiap Hari Rabu jam 8.45 pagi.(sila layari RTB website melalyu rtbcity.

“Ada kita mendangar tentang Hari Bumi ?” Saya mengajukan soalan semasa santai di sebuah kantin, buat-buat menunggu urusan saya selesai dengan sebuah Jabatan.

“Apakan tu ?” Mungkin dia terganggu dengan nama itu. Dari jawapannya atu nyata kawan saya ani inda tahu tentang Hari Bumi. Mungkin ia inda membaca akhbar atau mendengar berita.

“Hari Bumi atau Earth Hours ani bermula di Sydney Australia tahun 2007 dulu yang diketuai oleh Andy Retley. Asalnya untuk menyeru orang di sana supaya peka terhadap alam sekitar. Kurangkan tenaga elektrik. Karang ani penyelenggara utamanya ialah World Wide Fund for Nature. Inda lama betutup karan atu. Sejaham saja dari pukul 8.30 malam sampai 9.30 malam. Oleh kerana konsep atu berkait dengan pemeliharaan alam sekitar, ramaitah orang mengikut.” Saya memerhati kedua wajah teman pencen. Ada riak mereka ingin saya becerita terus.

“Mun nganya sejaham, inda jua banyak elektrik kan dijimatkan atu” Teman seorang atu mengulas.

“Siapa berucap” Empat ribu bandaraya dari 126 negara mengadakannya majlis atu di seluruh dunia temasuk Negara kitani. Di Brunei jalak-jalak Pusat Kebudayaan Kampung Air patang.” Teman pencen seorang lagi memberi penjelasan tanpa disuruh.

“Patuttah malam atu inda keliatan bangunan atu. Kami makan soto di gerai Kianggeh. Biasanya tarang Pusat Kebudayaan atu.” Si kawan yang kurang tahu tentang Earth Hours bersuara.

“Ku dangar ada persembahan.” Saya menyampok

“Ada lagu-lagu oleh artis tempatan” kawan yang seorang ani terus memberi maklumat.

“Dalam patang atu bah ?” Dia bersuara bagaikan tidak percaya.

“Ada jua cahaya dian tu. Di hotel lagi bisai.” Saya mencelah “Orang makan memakai dian. Penghawa dingin inda pulang ditutup. Macam atu jua tempat-tempat utama. Hospital, lapangan terbang.”

No comments: