Monday, July 20, 2009

ON CALL

Ari atu saya singgah di kadai kampung kami. Tejumpa tah kawan lama. Ia lebih awal pencen dari saya. Biasalah ditanya apa di buat masa ani.

“On call ku selalu ji” ia membalas. Otak saya pun mula berfikir apa yang dimaksudkannya sebagai “on call” atu. Istilah atu biasanya digunakan oleh doktor atau kumpulan kerja yang menghendakkan tugasan segera seperti bomba, polis atau hospital. Tapi yang saya tau ia sudah pencen. Mana lagi bekeraja. Dulukan bertugas di hospital. Saya tahu salah seorang anaknya ada menjadi doktor. Jangan-jangan ia bertugas sebagai sukarewan semasa wabak H1N1 ani. Mungkin jua anaknya doktor atu membawa kedia.

“Aji apa buat ?” sapanya kembali.

“Ia tah menggerakkan minda. Menulis sedikit-sedikit. Saya masih memikir-mikir tentang istilah “on call” dari teman pencen antadi. “Bukannya apa-apa. Dulu kitani on call membuat liputan rancangan mendadak. Ani lain on callnya. On call mengaga cucu dari sekolah.”

Nah sekarang jelas tia kepada saya. Rupa-rupa tugas on call atu mengaga cucu. Zaman dulu masa anak-anak lagi damit sampat pulang kami mengaga bissidia datang mulih dari sekolah walaupun karaja betimbun. Sekarang ani bila bisidia sudah berumah tangga keadaan atu inda lagi sama. Mun sudah laki bini bekeraja, masa sebuk, waimapun masing-masing tedapat kereta, inda jua teaga anak atu. Mahu inda mahu tugas atu diturunkan kepada indung bapa. Atu tah yang dimaksudkan oleh kawan saya sebagai “on call”.

No comments: