Tuesday, February 5, 2008

cerita kuratu mencari pasangan

Assalamu alaikum teman pencen semua. Terlebih dahulu saya mengucapkan selamat Tahun Baru Cina pada rakan-rakan yang merai’kan tahun atu. Lagi daulu masa bekeraja atu, tengah hari sebelum hari sambutan, rakan-rakan cina sudah inda datang ke pejabat. Faham pulang kami tu kerana mengikut adat diorang, masa atu tah abis sidia membersihkan rumah. Tapi karang ani inda tau kerana masing-masing pun sudah ada tedapat khidmat pembantu rumah.

Menyebut soal keraja ani teringat saya semasa membuat penyelidikan sosial di sebuah kampung yang agak jauh dari bandar. Kami betanya tentang cara orang lagi daulu mendapatkan pasangan hidup. Untuk memudahkan temubual kami membawa seorang pekerja bini-bini muda dari bandar. Orang tetua yang ditemubual atu pulang jarang keluar dari kampung. Jadi, dari segi dedahan memang belawanan. Orang kampung dan orang bandar.

Orang tetua atu pandai bekurapak dan bercerita hingga orang muda yang dibawa terpesona kan bahan ceritanya. Sebabnya ada dua tiga istilah yang dibawakan oleh orang tetua yang inda pernah didangar oleh orang muda. Jadinya temubual atu berkisar pada soal istilah atu.

“Lagi daulu dang, bukan sanang kan meliat bini-bini ani. Diorang menyubuk di sawang dinding. Mata itam tah nganya nampak”

“Nanti daulu tua, sawang ani apa kan ?” si dayang menampakkan wajah keliru. Ia tekun menunggu.

“Sawangpun inda kau tau ?” Orang tetua ketawa. “Lobang bah. Lagi daulu dinding atu besapar. Bukannya kukuh. Kadang-kadang sapar atu dari kajang. Mun ada sawang di sana tah bis sidia menyubuk”

“Luan teknikal jua kita bekurapak ani tua. Banyak bah inda ku merati. Sapar, inda ku tau. Kajang atu apa barangnya ?”

Bah, baik tahku bekurapak bahasa karang ani…. Lagi daulu lai, mun bini-bini besaluar kana ucap bini-bini sigau. Akhir tahun lima puluhan atu lakat lagi macam atu”

“Apa nyanta, bini-bini sigau ?” Sekali lagi kerut nampak di dahi wanita penemu bual.

“Jangan kau marah lai. Bini-bini sigau atu, bini-bini lanjak bah.” Nada suara orang tetua sedikit rendah. Mungkin mau mengelak dari membuat pernyataan yang kasar.

“Lanjak ? Paning kepala ku, kita ani eh. Baik tah kita becerita tarus mengenai peringkat-peringkat hubungan orang laki-laki dengan bini-bini sebelum lagi ibis sidia berkahwin” Suasana hening sebentar.

“Awal sebelum besuruh, ada abis sidia bersarang gundi tu” Orang tetua mula bercerita tentang peringkat mencari pasangan.

“Nah ani lagi membuatku bangang. Besuruh atu ada ku mendangar tua. Tapi besarang gundi atu asing banar arahku”

“Sebabnya ia inda lagi kana gunakan.’ Orang tetua mencelah. “Orang muda karang ani, alum lagi indung bapanya tau, abis sidia sudah menyusun persediaan. Sudah becinta.”

“Ceritakan tah apa besarang gundi atu” Si wanita bagaikan mendesak.

“Ani peringkat awal sebelum besuruh, lai. Katakan seorang lelaki kan behajat kedikau, indung bapanyanya pun mencari orang yang biasa dan cacah cabur mengaga keluarga bini-bini atu”

“Apa tah dibuat oleh orang surahan atu ? si wanita semakin tertarik.

“Meliati bini-bini atu bah. Sambil bekutu-kutuan di pantaran misalnya, di tanyakan tah sedikit-sedikit mengenai anak dara kan dihajati atu. Masa bekutu-kutuan atu mana jua keluarga rumah kan sangka orang sedang meliati anak daranya”

“Macam spy kali ni” Kemudian kedengaran ketawa kecil.

“Suka atimu tah menggalar. Peringkat ani tah di galar bersarang gundi.”
Orang tetua menjelaskan.

“Cubatah tarus saja betanya. Adakah sudah anak dara atau dipunyai orang. Inda bingkang bingkok macam ular”

“Kasar tu lai. Bukan adat kitani. Karang ani lain. Tarus tarang. Sebab atu tah besarang gundi atu inda da lagi.” Orang tetua menyatakan apa yang dirasai dan dilihatnya.

“Mun cam atu baik tah ku menyuruh kita besarang gundi mencarikan pasanganku. Payah bah karang ani mencari laki-laki sesuai” Tidak tau samada kenyataan wanita itu benar-benar berhajat atau sekadar berseluruh.

“kamu lagi pandai. Karang ani orang tetua mengikut saja. Jarang jua abis sidia kan menghalang”
.
Temubual atu berhenti seketika kerana kaset yang kami gunakan untuk merakam sudah sampai ke penghujungnya.

Saya inda tau ke mana karang ani anak bini-bini yang bekeraja dangan kami atu, yang melaksanakan temubual dengan orang tetua di kampung pedalaman. Barangkali ia sudah becucu. Yang saya maklum orang yang kami temubual sudah lama meninggal dunia tapi apa yang dikurapakkannya terus hidup dan amat berguna bagi pengetahuan genarasi masa ani.

Saya, POP.
Penulis Orang Pencen

No comments: